kota kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu kota kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

kota kinabalu

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

09 Oktober 2015 | Maleisië, Kota Kinabalu

Vorige week zijn we aangekomen in Kota kinabalu op het maleisische deel van borneo. Maleisie is wel veel westerser dan indonesie. Het was ook wel heel fijn dat er op het vliegveld de vertrektijden en de prijs van de bus al duidelijk werden aangegeven, in indonesie was dat totaal anders.

Kota kinabalu is de grootste stad van de provincie Sabah. Het was voor ons ook wel even fijn om in de stad te zijn, alleen deze stad werd een beetje overspoeld door Chinese toeristen. We zijn hier een paar dagen gebleven, hebben een stuk gewandeld, naar het strand en de bios geweest en op zondag was er een marktje. Ook zijn hebben we geraft, was relaxt om in een bootje door de jungle te varen. Er was maar weinig stroming dus volgende keer zoeken we wel een wat heftigere rivier.

Ook zijn we nog een avondje op stap geweest met een paar Nederlandse meiden. Maleisie is over het algemeen al wat duurder maar alcohol is helemaal duur. Een klein biertje kost al snel 3,50 euro. Maar daar hebben ze hier wat op goedkopers op verzonnen, een zelf bedacht drankje rice wine. Je hebt daar ook cocktails van en dat was een goedkoper, maar 2 euro per stuk.

Na de stad hebben we twee nachten in een beach chalet op een prive eiland geslapen. Er was een kortingsactie waardoor we daar voor ongeveer de helft van de prijs konden overnachten en toen paste dit ook oppeens binnen ons budget, wat natuurlijk erg vervelend was. Wij bleken ook nog de enige gasten op het eiland te zijn, alleen overdag kwamen er dagjesmensen. Ook hier hebben we ons weer erg goed vermaakt.

Gisteravond zijn we verder gereisd naar het kinabalu national park, waar de grootste berg van zuid oost azie te zien is. De berg is 4 km hoog en echt mega groot, als Nederlander kan je je hier geen voorstelling van maken. Eerst wilde we deze gaan beklimmen maar door een aardbeving eerder dit jaar is de top gesloten, ook was de prijs erg hoog dus hebben we besloten om dat toch maar niet te doen. Er schijnen ook kleinere beklimmingen te zijn dus daar gaan we vandaag maar eens naar kijken.

Ons hostel zit dichtbij de ingang van het park en dat ligt al boven de wolken op 1,5km hoogte en dat is koud!! Ik heb vannacht al met dikke kleren aangeslapen maar overdag schijnt het hier nog wel 20 graden te kunnen worden.

We horen hier ook veel over de haze (smog) die vrij komt uit de bosbranden in sumatra. Het schijnt dat daar bossen illigaal worden platgebrand voor de palmolie, maar ze krijgen nu het vuur niet meer uit. In veel delen van Maleisie is dit een erg groot probleem, want het is ongezond en je kan soms niet meer dan 100 m voor je kijken. In dit deel van maleisie hebben wij hier tot nu toe heel weinig last van gehad, gelukkig!

• 11 Oktober 2015 - 19:28

Henny:

Leuk dat alles zo goed uitpakt, een beetje kou doet je misschien nog aan Nederland denken?

• 12 Oktober 2015 - 20:36

Pieter:

dat raften lijkt mij erg leuk. zo te zien op de foto
    wij hebben hier ook al koude nachten met een paar graadjes nachtvorst gehad.
    maar goed dat jullie niet in die stinkrook hoeven te zitten

• 15 Oktober 2015 - 14:52

Christine:

Leuke foto's en goed te horen dat jullie je uitstekend vermaken. Had me erg verheugd op de uitzichtfoto's vanaf die onmeunig hoge berg ;-) Dan maar van een lager niveau. Scheelt ook weer in hoogteziekte denk ik dan. Hier is het de hele dag al druilerig en niet al te warm. Het lijkt wel herfst. Veel plezier nog.