Darwin en Cairns - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Darwin en Cairns - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Darwin en Cairns

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

12 Mei 2016 | Australië, Townsville

De weg van Alice springs naar Darwin was lang en eigenlijk was er 1000 km ook niets te zien. Gelukkig was dit na twee daagjes doorrijden ook weer voorbij en kwamen we uit in Mataranka.
Hier hebben we heel mooi kunnen snorkelen in een rivier. Er zwommen veel schilpadden rond, echt super om te zien.

Daarna viel alles rond Darwin een beetje tegen. We wilde gaan kanoen in de katherine gorge maar dat kon niet want daar zaten teveel krokodillen, in kakadu park waren bijna alle wegen  dicht om een vage reden en ook de avondmarkt in darwin werd na een uurtje alweer afgelast door de regen.

We waren daar begin mei en dat zou een erg goed tijdstip zijn. Maar net zoals overal op de wereld zijn de seizoenen verschoven, in het natte seizoen is er te weinig regen en in het droogseizoen regent het nog steeds.

Ook het kamperen rondom Darwin was een ramp. Het is echt bloedheet, overdag rond de 40 graden en snachts koelt het af tot maar 28 graden. Daarnaast zijn er savonds zoveel beesten en muggen, echt alles zat onder. Een avond moesten we zelfs met lange broeken en jassen naar buiten omdat we helemaal werden lek geprikt, daarna zijn we snel naar een andere plek gaan rijden. Zelfs de horren hielden ze niet tegen we hebben de hele nacht muggen kunnen vangen.

Gelukkig hebben ook wel leuke dagen gehad. In Darwin sliepen we een paar dagen in een normaal huis met airco. Ook zijn we naar Litchfield park geweest, hier kan je zwemmen in de watervallen.

Het gekke is dat het het hele jaar bloedheet is in Darwin (wij waren daar in een van de koelste maanden), maar je kan nergens zwemmen. In zee zitten dodelijke kwallen en zoutwaterkrokodillen die ook mensen aanvallen. Deze krokodillen zitten ook in zoetwater en je kan dus nooit zomaar ergens het water inspringen.
Wij hebben de krokodillen ook gezien tijdens ons boottourtje over de Adelaide river. Aan de zijkant werden er stukken varken gevoerd aan de krokodillen. Deze beesten waren wel 5 meter lang en zulke sterke kaken. Leuk om te zien, maar ik blijf maar ver uit de buurt.

Na Darwin was ons plan om richting Cairns te rijden aan de oostkust. Toen ik de routeplanner aanzetten bleek dit  wel 2800 km te zijn. Daar hadden we even niet op gerekend. Het vervelende was ook nog dat we een heel stuk terug moesten rijden. Dus wij hebben even de kaart erbij gepakt en vonden een andere kortere route, de savannah way, 500 km onverharde weg maar ook wel 500 km korter.

De weg was erg mooi, het voelde ook net alsof je over de savanne rijdt. Veel grote roofvogels, koeien en paarden op de weg en grote termietenheuvels. Ook moesten we beekjes oversteken met de auto. Gelukkig ging dat elke keer net goed en kwam het water niet hoger dan onze kuiten. De weg was ook vrij makkelijk totdat onze auto niet meer harder reed dan 40 kmpu, en dat bleek onze eerste lekke band te zijn. Gelukkig zat er een roadhouse 2 km verderop (dit was het eerste wat we tegenkwamen na 220 km). Hier hebben ze geholpen met het verwisselen van de banden en de volgende dag hebben ze bij een ander roadhouse een soort prop in de band geschoten.

Wij dachten het probleem is opgelost en we kunnen weer verder, maar toen brandde er opeens een motorlampje op ons dashboard. De man van de garage kon niets vinden en heeft het gereset. Maar op dit moment is onze auto nog steeds niet goed en zijn we vanmorgen naar de garage gegaan. Waarschijnlijk zit er een fout in de computer of de schakelbak, we krijgen het straks te horen dus dat is even spannend.

Wel zijn we vanaf de savannah highway nog helemaal naar cooktown gereden. Vanaf hier reden we door het regenwoud met hele mooie stranden( waar je weer niet kan zwemmen door de krokodillen). De route was wel erg spannend want onze auto kwam de berg bijna niet op, maar na wat opstartproblemen ging alles weer soepel.

Na deze rit kwamen we uit in Cairns. Vanuit hier zijn we een dagje gaan snorkelen in het welbekende great barrier reef. Was erg mooi, maar wij hebben onderhand al zoveel mooie dingen onder water gezien. Toch was dit anders, grotere en andere vissen, inktvissen gezien en echt mega schelpen. Ook was het een lekker water temperatuurtje, werd je niet elke keer gestoken door dingetjes en was ik niet zeeziek. Dus het was erg geslaagd.

Omdat we de laatste weken veel verder zijn gekomen dan verwacht, hebben we toch maar besloten om onze geplande vlucht op 5 juni naar huis te pakken. We hebben al zoveel gezien en eigenlijk beginnen we ons normale leventje in Nederland ook wel te missen.
Dus ons plan is nu de oostkust afmaken richting brisbane, dan rond sydney onze auto verkopen, een vlucht nemen naar Cairns, op de 5de de vlucht nemen naar huis en dan zijn we op 6 juni weer in Nederland. We kunnen het nog steeds niet 100% zeker zeggen want we moeten eerst maar eens afwachten wat er met de auto gebeurd. Maar we beginnen al wel erg naar thuis uit te kijken☺

• 12 Mei 2016 - 03:28

Chey:

Aapiess! Wat een verhaal weer. Nergens kunnen zwemmen vanwege de krokodillen hahaha lekker dan. Maar wel great barrier reef, super gaaf joh! Aah nog ff en dan weer naar huis, zal een raar idee zijn. Maar wel lekker weer hollandse pot en je eigen vertrouwde huisje. Is ook wel weer fijn :) ben benieuwd hoe t afloopt met de rest van jullie avontuur en de auto. Veel plezier en succes nog even!
    dikke kuss

• 12 Mei 2016 - 07:00

Hanneke:

Hai roos en ruub,
    Jullie maken wat mee zeg daar! Oh Darwin is dus geen aanrander zo te horen..
    Vreselijk al die beesten en die hitte.. Wat super gaaf zeg!
    Eng idee dat er zoveel krokodillen daar zijn en je nergens kan zwemmen.
    Hopelijk gaat jullie auto nog eventjes mee om jullie reis af te maken
    Nou geniet nog van jullie reis en tot snel!!
    Kan niet wachten jullie weer te zien

Kus Han en Huug x

• 12 Mei 2016 - 08:45

Astrid:

Dag lieve schatten...klinkt allemaal prachtig wat jullie meemaken,de mooie natuur, het avontuurlijke met de auto,de muggen en beestjes bbbbrrrr, krokodillen! heeeel erg eng maar ook indrukwekkend om zo met je eigen ogen te zien in de natuur!
    Maar het mooiste om te lezen is toch ook wel dat jullie weer naar huis komen,fijn! We missen jullie heel erg.Nog een heel mooie tijd daar met de rest van jullie reis hoor! Liefs mama ,dikke kus ....