Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

04 Januari 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Allereerst iedereen een gelukkig nieuwjaar! Hier maar meteen het vervolg op de vorige blog, dan is alles weer bijgewerkt.

Na Saigon hebben we samen de mekong delta bezocht, een groot natuurgebied in het zuiden. Het was ook mijn verjaardag, maar ik vond het wel heel fijn om even weg te zijn uit de grote steden. Vooral in Vietnam is het zo chaotisch, in Saigon wonen wel 10 miljoen mensen en het verkeer is echt een gekkenhuis.

Dus wij gingen naar de Mekong Delta om daar me verjaardag te vieren. De avond daarvoor nog even mijn eigen cadeautjes en taart uitgezocht en toen werd ik alweer 24.

'S ochtends hebben we een boottochtje gemaakt door de delta. Was erg leuk want we zaten met zn 2en en de bestuurder op de boot. Af en toe was het zo begroeid dat we ons zelf voort moesten duwen langs de waterpalmbomen. Onderweg zijn we gestopt bij coconutisland. Hier werd uitgelegd hoe coconutcandy wordt gemaakt. Was wel even leuk om te zien. Er zaten daar ok een stuk of 15 mensen kokosnoten te schillen. Dat doen ze de hele dag, pff het zal je werk maar zijn. Ook al hebben we nog wel veel slechtere baantjes gezien.
'S middags nog even taartje gegeten en bij het zwembad gelegen en 's avonds uit eten geweest. Was allemaal erg relaxt.

Na de delta zijn we terug naar Saigon gegaan en hebben we de nachtbus gepakt naar ha tien, waar we 's ochtends de boot konden pakken naar Phu quoc. Dit is een eiland dicht bij de grens van Cambodja, hier gingen we oud en nieuw vieren. Het was nog even spannend of we de boot gingen halen want onze bus had ruim een uur vertraging, maar het is gelukt.

Gebroken door de reis kwamen we aan in ons guesthouse en zijn we al snel weer in slaap gevallen. 'S avonds zijn we naar een beachbar gegaan en hebben daar de jaarwisseling gevierd. Er was geen vuurwerk maar een groot kampvuur op het strand. Het feest was erg leuk. Wel weer iets te laat geworden en iets te veel gedronken, dus we hebben nieuwjaardag niets gedaan. Wat eigenlijk wel jammer was want we hebben uiteindelijk weinig van het eiland gezien behalve het feest.

We zijn ook wel weer blij dat de feestdagen weer over zijn. We hebben het leuk gehad, maar het blijft toch anders dan thuis. Hier is het eigenlijk een dag zoals alle andere en we miste onze familie en vrienden ook wel af en toe, maar we weten ook dat we er volgend jaar weer bij zijn.

Na Phu quoc zijn we de grens overgestoken naar Cambodja. Dit ging niet erg soepel en we hebben te veel betaald. Om zelf vanaf het eiland naar Kampot in cambodja te gaan was vrij duur. Onderweg kwamen we bij een travelagency een bord tegen dat zij een betere prijs boden, dus wij waren blij. Na de boot bracht het busje ons naar een restaurant waar ze alvast voor iedereen een visa wilde aanvragen. Hier moesten we meer voor ons visa betalen en een slechte wisselkoers, maar we hadden geen keuze. Toen  hebben we nog 2 uur in het restaurant gewacht en werden we eindelijk 10 km verder bij de grens afgezet. Hier weer ruim een uur gewacht en wisten niet waar we aan toe waren maar  toen kregen we onze paspoorten weer terug. De trip zou eigenlijk maar 2 uur duren, maar we hebben er ruim 5 uur overgedaan. Volgende keer gaan we wel weer alleen over de grens, tot nu toe ging dat altijd goed.

Maar na de grensovergang eindelijk aangekomen in Cambodja. Het eerste wat me opviel is dat ze hier witte koeien hebben in plaats van bruine. Ruben dacht ook meteen dat de melk daar lekkerder van zou worden, maar hij was weer teleurgesteld.
Wel is het hier veel rustiger en gemoedelijker dan in vietnam, we hebben het hier zeker goed naar ons zin.

We zitten nu in kampot in een bugalowtje aan de rivier. Gisteren hebben we de bokor berg bezocht met de scooter. We hadden echt super mooi uitzicht vanaf de berg en ook waren er ruines van Franse vakantiehuisjes en een kerk.
Vandaag zijn we naar de zoutvlaktes geweest en hebben een peperplatage bezocht. Op de zoutvlaktes laten ze het zeewater verdampen en houden ze alleen het zout over om te verkopen. Was leuk om te zien.

Ook was hier s avonds een lokaal feest. We zijn even over de markt gelopen, maar we zagen aparte dingen. Veel mensen die op een kleedje met hun huisdier zaten te bedelen, maar het ergste was dat ook iemand zijn kinderen slapend (waarschijnlijk gedrogeerd) op het kleedje had neergelegd. Rare dingen af en toe.

Ben heel benieuwd hoe de rest van cambodja zal zijn maar de eerste dagen hebben we het goed naar ons zin gehad.

• 04 Januari 2016 - 21:39

Pieter:

wat een toestand om in Cambodja te komen en dan nog teveel betaald
    volgens een collega van mi.j is er in Cambodja de grootste tempel te vinden.

• 04 Januari 2016 - 23:41

Kitty:

Wat een verhaal weer! Blijft leuk om te lezen en om jullie te volgen! Hopelijk brengt Cambodja jullie weer mooie herinneringen!! Xxxxx

• 05 Januari 2016 - 07:37

Marijke:

Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag. Hahaha en ook taart gegeten, meid al weer 24 ??, je komt pas kijken.

Heerlijk om jullie verhalen te lezen, waan me dan ook een beetje in dit soort landen met heerlijke stranden en zijn cultuur. Het zal inderdaad niet allemaal even rooskleurig zijn wat je ziet en meemaakt maar ook dat is een onderdeel van je vakantie, indrukken opdoen en zien hoe mensen in dit soort landen echt leven. Een hoop armoe als je zo om je heen kijkt en hoe tevreden kan een mens dan zijn met simpele dingen.

Leuk om te lezen dat je pas volgend jaar weer de feestdagen met familie zal doorbrengen, even de tijd kwijt denk ik want je bedoeld natuurlijk dit jaar.

Lekker verder genieten jullie we gaan elkaar weer horen!!

Marijke