Van Sydney naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Van Sydney naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Van Sydney naar Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

03 April 2016 | Australië, Melbourne

Wat was het fijn om na 6 maanden Azie in Australie aan te komen. Heel apart, je vliegt 9 uur de andere kant op en het voelt net alsof je thuis komt. In Azie zou je op het vliegveld al overspoeld worden met taxichauffeurs, maar hier werden we geen een keer aangesproken, heerlijk! Eerst eens even via wifi opgezocht welke bus we moesten pakken en toen we navraag gingen doen bij de chauffeur kon hij ons wel in een keer vertellen welke bus we moesten hebben, waar de opstaphalte was en waar we een ov chipkaart moesten kopen. Binnen twintig minuten zaten we in de goede bus. Zo makkelijk kan het dus ook!

In Sydney hebben we een paar nachten via Airbnb geslapen. Mensen die een kamertje over hebben verhuren dit aan toeristen via de Airbnb site. Dit is voor ons veel goedkoper dan een hostel en echt ideaal want we hadden een heel huis tot onze beschikking. Voelde weer net even als thuis, 's avonds op de bank hangen, boodschappen doen, koken, de was doen en zelfs afwassen vonden we weer leuk.

Australie is een beetje vergelijkbaar met de USA. De huizen zijn vaak alleenstaand en hebben veel grond, ook veel grote auto's want de afstanden zijn enorm. Wel is de mentaliteit anders, de mensen zijn heel vriendelijk, helpen je graag en vinden het echt leuk om een praatje met je te maken. Er wordt Engels gesproken, maar een Aussie met een accent is voor ons nog steeds onverstaanbaar, dus soms knikken we maar gewoon vriendelijk mee.

Ook zou Australie zo ontzettend duur zijn. Eigenlijk valt het allemaal wel mee, het is vergelijkbaar met NL. Sommige dingen zijn goedkoper zoals benzine en fruit.  Vooral drank en sigaretten zijn echt ontzettend duur. Een kratje bier kost al snel 25 tot 30 euro en een klein pakje sigaretten minimaal 15 euro. Gelukkig is Ruben nog steeds gestopt met roken, erg knap van hem.

In Sydney zijn we vooral heel druk geweest met het vinden van een auto. Deze hebben we uiteindelijk twee dagen later in de prak gereden maar daar hebben we het nu niet meer over.. Ook heel veel rondgelopen en de stad bekeken; het opera house, bondi beach en de botanische tuinen. Apart om te zien dat er zelfs al in de stad zoveel andere planten en dieren te zien zijn. Zo zit het hele park vol met kaketoes, voor ons heel bijzonder want die zien we alleen in de dierentuin, maar de Aussies hebben en maar een hekel aan want ze maken veel herrie.

Toen de eerste weken van onze roadtrip. We begonnen met de Grand Pacific Drive richting Melbourne. Rijden in Australie is echt super mooi met hele uitgestrekte landschappen en uitkijkpunten. We houden vooral de toeristenwegen aan waardoor we op de mooiste plekjes komen.

Wel is het kamperen anders dan verwacht. Ik dacht lekker rondtouren in een minivan, het maakt niet uit dat we veel buiten zijn want het is toch altijd mooi weer en we kamperen op mooie plekjes.
Ten eerste hebben we geen minivan gekocht maar een 4x4, hier hebben we voor gekozen omdat het toch een sterkere auto is om mee door de outback te rijden. Maar het is natuurlijk wel een nadeel dat deze maar heel weinig ruimte heeft.
Ook zit het weer niet mee, in de eerste week hebben we veel regen gehad en het is koud (dat vinden wij tenminste). Op het warmste moment van de dag is het tussen de 20 en 25 graden, maar 's avonds koelt het flink af. Afgelopen nacht is zelfs de wintertijd ingegaan. Na een paar avonden bibberen hebben we ons er toch maar bij neergelegd en een extra dekbed, trui en joggingsbroek ingekocht.
En ten slotte de plekken waar we overnachten zijn vaak niet heel bijzonder. Meestal is dit een parkeerterrein of grasveld naast de weg. Maar als het straks wat beter weer wordt kunnen we ook op het strand gaan overnachten en wat leukere plekjes vinden.

Ook al is het anders dan verwacht, ik begin er nu wel aan te wennen. We rijden ongeveer 150 tot 300 km per dag en stoppen regelmatig. We hebben een handige app die precies verteld waar je gratis of betaald mag kamperen. Meestal is er op het kampeerterrein geen douche dus gaan we halvewege de dag nog even met behulp van de app op zoek naar een douche. Deze vinden we meestsl langs het strand. Niet  ideaal en je wordt nog wel eens raar aangekeken als je haar staat te wassen, maar het werkt wel. En het belangrijkste het lukt me eindelijk om in mijn eentje de auto in en uit te pakken.

Na 5 dagen rijden kwamen we afgelopen paasweekend aan in Philips island. Hier hadden we met vrienden afgesproken die we in Vietnam hebben leren kennen maar nu een jaar in Melbourne wonen en werken. Was erg leuk om elkaar weer te zien, heel veel gegeten, gebbqed en naar de pinguinparade geweest. Rond zonsondergang komen honderden pinguins de zee uit op zoek naar hun nest. Zo leuk om die beestjes de zee uit te zien waggelen, helaas mochten we er geen foto's maken

Na Philips Island was het nog maar een paar kilometer door naar Melbourne.  Melbourne is een hele leuke stad, het is wat vrijer en minder strak/zakelijk dan Sydney. Op Federation Square is altijd wel wat te doen en de steegjes in het stadscentrum zijn gevuld met graffiti.
We hebben hier zoveel dingen bezocht; fimmuseum, Shrine of Remembrance (over de inzet van het Australische leger) en een skydeck op de 88ste verdieping.
S' avonds hebben we gegeten bij de Queen Victoria market, een grote avondmarkt vol met foodtrucks. Ook treden er allemaal bandjes op en kan je daar echt al het internationale eten vinden, van Sri lankaans tot de Nederlands poffertjes. Zo'n markt mogen in Rotterdam ook wel eens mee beginnen.
Ander hoogtepunt was het Melbourne museum, waar toevallig een tentoonstelling was van Jurrassic park. Eigenlijk heb ik daar niets mee, maar hier stonden alle dino machines uit de film. Dus Jurrassic park kwam nu echt tot leven, was heel gaaf om te zien.

Ook zijn we nog met dezelfde vrienden naar de Yarra Valley geweest en hebben daar wijngaarden en brouwerijen bezocht. We huurden een fiets in Melbourne, namen deze mee in de trein en wilde een trail van ongeveer 13 km fietsen. Al snel kwamen we erachter dat het anders werkt dan in NL want er waren nauwelijks fietspaden, dus daar fietsten we langs de 80 km/h weg. Bij het huren van de fietsen kregen we een helm. Wij vonden dit natuurlijk onzin, dus hebben die niet opgezet. Blijkbaar denken de Aussies hier anders over want de automobilisten werden boos op ons dat we geen helm ophadden. Er werd uit de raampjes geroepen. Zelf denk ik nog steeds niet dat een piepschuim helm had geholpen als ik werd aangereden, misschien moeten ze daar eerst zelf maar eens wat beter leren rijden om ongelukken te voorkomen. Ondanks de avontuurlijke fietstocht hebben we wel een heel geslaagd bierproefdagje gehad.

Vandaag zijn we uit Melbourne vertrokken. Onze volgende grote stop is Adelaide, maar eerst gaan we morgen aan de Great Ocean Road beginnen. Deze schijnt erg mooi te zijn en de weersvooruitzichten zijn goed, dus we hebben er zin in.

• 03 April 2016 - 22:57

Henny:

Fijn dat alles weer goed gaat.
    Geniet er van . xxx

• 04 April 2016 - 12:14

Astrid:

Dag lieve schatten...dit klinkt leuk allemaal! De Great Ocean Road lijkt mij ook wel erg gaaf om te rijden...ben benieuwd wat jullie er van vinden. Leuk weer zo'n ander land met een andere sfeer.
    Een ' piepschuim' helm heeft trouwens wel zin hoor om klappen op te vangen! Denk maar aan de piepschuim fundering onder huizen, liefs Mama...Kkkkkussssss.

• 04 April 2016 - 21:45

Pieter Verhoeven:

Als ik de blog lees dan merk ik wel dat jullie het daar goed naar jullie zin hebben.
    goed dat Ruben gestopt is met roken.
    nog veel plezier verder en de groetjes