Begin en het einde van de roadtrip - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Begin en het einde van de roadtrip - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Begin en het einde van de roadtrip

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

24 Maart 2016 | Australië, Sydney

In de vorige blog schreef ik nog dat Azië zo gemakkelijk is verlopen. Wij dachten dan is Australië een eitje maar dat bleek anders te zijn. In Sydney vonden we een goede auto voor onze rondreis, een 4x4 nissan pathfinder. De auto was van andere backpackers geweest dus we kregen er campingspullen bij en er zat al een bed ingebouwd. Super handig want dan konden we snel op pad. We hebben de auto helemaal schoongemaakt en ingericht en toen begonnen we aan onze trip richting melbourne. Maar al na 80 km ging het mis. Wij reden op een voorrangsweg en kwam er vrouw van links aanrijden. Wij dachten die stopt wel, maar nee hoor ze reed gewoon de weg op en Bam! Wij konden niet meer remmen en zijn met 50kmpu haar zijkant ingereden. Onze auto is gaan te tollen en uiteindelijk stonden we overdwars op de straat.

Eenmaal tot stilstand keken we elkaar aan en mankeerde we allebei niets. Ruben had een striem van de gordel in zijn nek en ik een blauwe plek maar dat was het. Waarschijnlijk omdat we zo’n grote auto reden. De vrouw die we hadden geraakt en haar twee kleine kinderen hadden ook niets ernstig, de vrouw was in shock en werd door de ambulance geholpen.

Wij waren heel erg bang dat het ongeluk onze schuld zou zijn, want je rijdt toch in een ander land en aan de andere kant van de weg. Gelukkig kwamen er al meteen mensen naar ons toe om te helpen en die zeiden dat het niet onze schuld was en hebben dit ook aangegeven bij de politie. De vrouw gaf aan dat ze ons niet aan had zien komen, maar er reden nog vier andere auto’s op de rijstrook dus die heeft wel heel erg veel over het hoofd gezien. Gelukkig heeft de politie meteen aangegeven dat zij de schuldige was en dat wij ons geen zorgen hoefden te maken.

Nadat alles was geregeld werd onze auto op de sleepwagen getakeld. Er werd al meteen gemeld, deze is total loss dus gaat direct naar de autosloop. Dat is wel even schrikken als je net twee dagen geleden de auto hebt gekocht en je niet weet waar je naar toe moet gaan met al je spullen. Op de autosloop wilde ze eigenlijk onze auto meteen slopen omdat wij geen vaste verblijfplaats hebben. Na wat gepraat te hebben over onze situatie, en ze hoorden dat we alleen maar third party verzekerd waren (wat blijkbaar hier geen goed idee is, want de verzekering wil dan geen moeite voor je doen), boden ze aan om daar de auto gratis te stallen totdat de verzekering van de tegenpartij langs zou komen. Ook werden we erg gematst doordat we maar 50 dollar voor het slepen hoefde te betalen ipv 350, want we bleken nergens verzekerd voor te zijn.

Maar toen nog het grootste probleem waar moesten we naartoe met al onze spullen?! De autosloop en politie zeiden dat we het beste naar een kampeerplek in de buurt konden gaan en daar ons tentje opzetten. Al onze spullen behalve het bed hebben we in de taxi geladen en de taxichauffeur heeft ons op het kampeerterrein afgezet ondertussen wist hij nog even te melden dat er een storm aankwam dus dat we even op moesten schieten met ons tentje. Gelukkig viel het mee hebben we de tent ingericht en zaten de meeste spullen in plastic boxen, dus deze hebben we buiten kunnen laten staan. We voelde ons op dat moment wel echt daklozen. We zijn er maar even een nachtje over gaan slapen om te bedenken wat we gingen doen.

De volgende dag hebben we de verzekering van de tegenpartij gebeld. We werden heel goed geholpen er werd meteen een afspraak gepland om de auto te bekijken en het allerbelangrijkste we kregen een huurauto. Dit was voor ons echt een opluchting, want we hadden vervoer om dingen te kunnen regelen en we konden onze spullen kwijt. Het was een supergrote en nieuwe Toyota Rav4 met nog maar 12000 km op de teller.

De dagen daarna moesten we in de buurt blijven op zoek naar een nieuwe auto en alles met de verzekering regelen. Heel toevallig had de autosloop ongeveer dezelfde auto, een nissan xtrail, te koop had staan voor een goede prijs dus deze hebben we maar meteen gekocht. We kregen da ook de ruimte om onze auto weer klaar te maken voor vertrek en gereedschap te lenen. Gelukkig is Ruben superhandig, dus die heeft de stoelen eruit geschroefd, het frame erin gebouwd en uiteindelijk paste het bed er dan ook weer in.

Ook met de verzekering ging het supersnel. We hebben een Australisch bankaccount aangemaakt want de verzekering kan niet overmaken naar een Europees account, ze hebben namelijk geen iban. Direct daarna werden we al gebeld, we hebben een goed bedrag teruggekregen omdat we vorige auto onder de marktwaarde hebben gekocht. Het ging zo snel, het bedrag stond zelfs een week na het ongeluk al op onze rekening, echt top!

Dus precies een week later vertrokken we weer richting Melbourne en leek het eigenlijk alsof er niets aan de hand was geweest.Tot nu toe verloopt alles bijna vlekkeloos behalve een lege accu omdat we de radio te lang aan lieten staan, een zoektocht naar de autosleutels, een tak die vastzat onder de auto en een doodgereden slang

• 24 Maart 2016 - 09:56

Astrid:

Ach lieve schatten...een dood gereden slang...!!!daar zijn er wel meer van, van die enge beesten!
    Gelukkig zijn jullie ongedeerd....doe nog maar even rustig aan. Wees voorzichtig en veel plezier nog. Lieve kus, mama Sssssssmakkkk!

• 24 Maart 2016 - 11:17

Saiveka :

jeetje.. wat avontuurlijk allemaal!.. gelukkig zijn jullie ongedeerd... !

• 24 Maart 2016 - 13:06

Anita Van Bennekom :

Dat is even schrikken zeg!
    Gelukkig geen gewonden, en fijn dat alles zo snel geregeld is
    Nu weer lekker verder reizen en lekker genieten
    Groetjes van Anita