Killingfields en Angkor wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Killingfields en Angkor wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Killingfields en Angkor wat

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

21 Januari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na het uitrusten op het strand zijn we naar Phnom Phen gegaan. Hier hebben we de killingfield bezocht, wat erg indrukwekkend was. Op de eerste plaats was het een hele belevenis om daar te komen, want we dachten dat doen we wel weer even op een scootertje. Maar er is veel politie in deze stad en die moet je als toerist echt ontwijken want je wordt voor alles aangehouden. Na nog geen twee minuten op de scooter werden we al aangehouden, ons rijbewijs klopte niet en er zat geen sticker op de scooter, maar hij werd blij van een dollar en we konden we weer door. Daarna voelde het een beetje als Miami vice, je probeert de politie te ontwijken door binnendoor weggetjes te nemen, hard langs te rijden of op de linkerbaan te blijven. Ging goed want dit bleef onze enige aanhouding. 100 meter voor de Killingfields kregen we nog een lekke band, maar die was ook voor 2 dollar binnen een half uur gemaakt. Ook al leek het wel alsof iemand express een geslepen pin in de grond had gestopt.

De killingfield waren echt super indrukwekkend. Je krijgt een Nederlandse audiotour waardoor je  alles begrijpt. Het gaat over de rode khmer die in 1975 onder leiding van Pol pot Phnom Phen binnenviel. De dictator wilde een totale communistische staat en weer in het jaar 0 beginnen zonder steden want die waren te commercieel. Binnen twee dagen werd de hele stad leeg geveegd en iedereen in werkkampen of gevangenissen geplaatst, waar mannen, vrouwen en kinderen apart werden verdeeld. Hij had vooral een hekel aan alle slimme mensen, dus leraren, doktoren, engineers en zelfs iedereen met een bril ging direct naar de gevangenis. Vanuit de gevangenis werden ze naar de killingfields gebracht en hier massaal vermoord. De gruwelijkste dingen die ons het meest zijn bijgebleven zijn zijn visie `beter wat extra mensen vermoorden ipv de 'schuldige' te laten lopen en dat de 'wortels ook verwijderd moeten worden'. Dat betekend dat de hele familie wordt vermoord, hoe klein de kinderen ook zijn. Daarnaast was er geen geld voor kogels, dus werden mensen op de meest gruwelijke wijze vermoord. Keel doorsnijden met palmbladeren, hoofd inslaan met een ijzeren staaf of bijl en kleine kinderen werden bij hun benen gepakt en tegen de boom aangeslingerd. Daarna werden is een massagraf gegooid met gif eroverheen om zeker te weten dat iedereen dood was. In totaal is 1/4 van de bevolking uitgeroeid door de genocide, best heftig.

Volgende dag hebben we nog een van de meest beruchtste gevangenissen bezocht. Hier in die tijd zijn ruim 20.000 mensen gevangen genomen. Het waren mannen, vrouwen en ook nog hele jonge kinderen. Ze werden gemarteld en moesten valse verklaringen afleggen. Uiteindelijk zijn er maar 11 mensen levend uit de gevangenis gekomen, de rest is omgebracht op de killingfields. Na al deze info hadden we wel weer even zin in wat anders en zijn we naar Siem Reap gegaan.

Hier hebben we het volgende hoogtepunt van Cambodja bezocht, Angkor wat.
Dit is echt een megagroot gebied met allemaal tempelruines, de film Tomb raider is hier ook opgenomen. Heel mooi om te zien, Angkor wat zelf is nog heel intact met muren die helemaal zijn  uitgebeideld.
Sommige tempels waren helemaal overgenomen door de jungle, dan groeide er bomen door of langs de muren. Eigenlijk vonden wij dat het mooiste om te zien.
We hebben twee dagen door het park gefietst, ik denk wel 20 tot 30 km per dag. Dit was best zwaar met een middagtempratuur van 35 graden, maar gelukkig was er veel schaduw.

Na nog een dagje aan het zwembad uitgepuft te hebben van onze fietstocht zijn we een dag later richting thailand vertrokken. Grensovergang ging dit keer gelukkig goed en 5 uur later kwamen we aan in Bangkok.
Een nachtje in Bangkok doorgebracht en toen gisteren ia onze lange reis van 19 uur begonnen naar Ko Phangan. Eerst een nachttrein, toen een bus en nu zitten we op de ferry een nachttrein gepakt naar het zuiden en nu zijn er wel weer een beetje klaar mee. Vandaag gaan we nog even uitrusten en zaterdag is de full moon party op het eiland waar we erg veel zin in hebben.

• 21 Januari 2016 - 07:45

Marijke:

Wat een kippenvel verslag.

• 24 Januari 2016 - 17:42

Pieter:

wat een indrukwekkend verhaal over de killing fields.
    jullie zullen in Thailand zulke slagvelden niet tegenkomen vermoed ik.
    nog veel plezier daar. en we horen wel weer verder