Eerste weken Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Eerste weken Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Eerste weken Vietnam

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

16 December 2015 | Vietnam, Hoi An

Vorige week zijn we na een busreis van 11 uur in Vietnam aangekomen. Ook dit reisje was niet erg comfortabel. Busje overvol met mensen en spullen, dit keer paste Ruben zn benen er niet eens tussen daarom zat er de halve busreis een Aziaat op zn knie. Ook zat ons busje bijna vast in het zand en werd de achterkant door een truck geschraapt. Was dus weer een hele ervaring.
Na deze tocht kwamen we aan in Than Hoa, hier hebben we overnacht en de volgende dag hebben we trein gepakt naar Hanoi.

In Hanoi is het zo druk op straat, en iedereen blijft maar toeteren. Dit maakt het erg vermoeiend om over straat te lopen, maar voor de rest is het wel een leuke stad. Wel hadden we in het begin erg moeite met het vinden van eten, omdat alles in hun eigen taal staat aangegeven, ze heel veel vlees eten en ook vreemde dieren zoals hond. Wel kan je op straat biertjes drinken voor maar €0,20.

In Hanoi hebben we een oorlogmuseum, een oude gevangenis en het mausoleum van ho chi minh bezocht.
De gevangenis en het museum waren leuk om te bezoeken maar heel veel propaganda. Zo zag je in de gevangenis foto's van hoe goed de Vietnamese de Amerikaanse gevangenen behandelde. Ze vierde kerst, speelde volleybal, werden goed verzorgd en kregen zelfs een souveniertje mee naar huis toen ze werden bevrijd. Dit terwijl de Franse de Vietnamese tijdens de revolutie mishandelde en onder de guillotine legde. In het oorlogmuseum werd er alleen maar verteld over de Vietnamese overwinningen, het leek erop alsof zij nooit iets hadden verloren.

Ook was het mausoleum waar de oud dictator ligt opgebaard erg indrukwekkend. Eerst moesten we door dezelfde beveiligingsapparatuur als op het vliegveld. Daarna onze camera inleveren en in rijen van twee aan twee naar de ingang lopen. In het mauloseum mocht niet meer gepraat worden en hier stonden denk ik wel 20 soldaten en erewachten met machinegeweren het gebalsemde lichaam van ho chi minh te beveiligen. We hebben het dus ook maar even gelaten om een foto te maken. Het is wel bijzonder om te zien dat de Vietnamese deze man nog steeds vereren omdat die de oorlogen heeft overwonnen en Noord en Zuid Vietnam samen heeft gebracht.

Ook hebben we in Hanoi nog even wat dingen geregeld voor de rest van onze trip en heeft Ruben eindelijk een nieuwe zoomlens voor zn camera gezocht. Hij heeft beloofd om maar is een fotocursus te gaan volgen, want hij heeft een mooie camera maar kan er weinig mee.

De volgende stop was Halong Bay. In deze bay komen duizenden limestone kliffen uit het water. We hebben hier 2 dagen en een nacht op een voor ons best wel luxe bootje rondgevaren. Het was heel erg mooi, het weer zat mee, het eten was goed en we hadden leuke mensen aan boord. Tijdens de tour hebben we een grot bezocht, gekayakt en zijn we naar een pearlfarm geweest.

Hierna hebben een nachtbus gepakt naar Phong Na, een national park met allemaal grotten. Eerste dag met een bootje door de grotten gevaren. Wat wel leuk was, alleen niet echt indrukwekkend na alle grotten die we al hadden gezien. Ook hebben we hier nog een paar Nederlanders leren kennen waarmee we de volgende dag naar de dark cave zijn gegaan. Hier ging je met een zipline naar de cave, daarna een stukje door het water zwemmen, door de cave klimmen en dan kwamen we uiteindelijk in een heel groot modderbad. Dit was echt geweldig, we zaten allemaal vast in de modder en je bleef erin drijven. Helaas geen foto's kunnen maken want dat zou de camera niet hebben overleefd.
Daarna hebben we een kijkje genomen bij de botanische tuinen. De paden waren helemaal volgegroeid met struiken dus we konden na een tijdje niet meer verder. Toen maar weer naar de uitgang gelopen waar we wat hokken van dieren tegen kwamen. Daar zagen we een kippetje in een hokje rondfladderen toen bleek dat ook een grote wurgslang in zat! Hier waren we hel heel erg van geschrokken en toen zijn we snel het park uitgevlucht.

De volgende stop was Hue, in het middden van het land. Hier heeft 200 jaar lang een dynasty zijn hoofdstad gehad. In de stad is hier nog veel van te zien. Wij zijn naar de imperial city geweest, hier leefde de keizer met zijn staf, familie en 30 vrouwen. Er zijn nog een paar oude gebouwen en muren te zien, maar veel is plat gebombadeerd in de oorlog. Ze hebben het wel geprobeerd te reconstrueren maar dat ziet er nep uit.
Ook zijn we nog even naar het strand geweest, maar toen begon het te regenen.

Nu zitten we in de bus naar Hoi an en het regent echt al de hele dag. De vooruitzichten zijn ook niet echt beter, maar we wachten het maar even af. We denken ook dat het nu te maken heeft met de orkaan dicht bij de Filipijnen. Gelukkig is het nu in het midden van Vietnam nog wel 25 graden en in het zuiden nog warmer. Dat hebben we wel weer even nodig na het koude noorden.

• 24 December 2015 - 11:31

Henriëtte:

Hoi wereldreizigers,

zo te lezen is het af en toe even schrikken van de andere gebruiken en gewoonten, maar slaan jullie je er prima doorheen.
    Of jullie ook zoveel meekrijgen van de kerstdagen, durf ik niet te zeggen, maar ik wens jullie wel hele fijne feestdagen en pas op wat er met het kerstmenu wordt geserveerd....

Geniet er verder lekker van en blijf vooral verslagen schrijven...

Groetjes,
    Henriëtte

• 24 December 2015 - 17:15

Jeannette:

Wat een spannend verslag weer, leuk om te lezen!
    Wel zielig van dat kippetje