Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Ruben en Rosanne - WaarBenJij.nu

Sepilok

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Rosanne

17 Oktober 2015 | Maleisië, Sepilok

Afgelopen week zijn we in het gebied geweest rond de mount kinabalu. Uiteindelijk hebben we de berg niet beklommen want je kon niet naar de top, het was best duur, maar ook heel bewolkt en regenachtig. We zagen het niet zo zitten om op het eindpunt aan te komen en nog niet veel te kunnen zien. Wel zijn we een dagje het park ingeweest en hebben we daar de trials gelopen die je zonder gids mag doen. Was leuk, maar weer bewolkt en veel regen dus we hebben vaak onder de afdakjes gestaan.

Hiernaar zijn we doorgereisd naar Ranau om vanuit hier naar de hotsprings te gaan, want ik was wel toe aan een beetje warmte.
In Ranau wilde we alleen overnachten maar dit duurde wat langer. We moesten nog geld pinnen maar onze transactie werd bij alle banken telkens weer afgebroken en we hadden nog maar 50 ringgit (10 euro) op zak. Ook was het zondag en waren alle banken gesloten dus die konden ons ook niet helpen. Voordat we naar Nederland wilde gaan bellen hebben we nog maar een laatste poging gedaan en bij de laatste bank kwam er oppeens geld uit, na daar al 3 keer hetzelfde gedaan te hebben. Snappen er nog steeds niks van, maar het was wel een opluchting. De bus bleek ook uiteindelijk niet meer te rijden omdat het zondag was, dus wij weer terug naar het hotel en daar nog maar een nachtje gebleven.

Hotsprings waren wel relaxt je kon gewoon je eigen badkuip vol laten lopen met water uit een warme bron. We zijn nog vanuit daar naar een waterval gelopen, het was maar 3,5 km maar je deed er 2 uur over om daar te komen en was een hele klim. De waterval was wel heel mooi dus zeker de moeite waard. Op de terugweg begon het erg hard te regen en kwam alles onder water te staan dus zijn we ongeveer naar beneden gegleden. Ook bleek Ruben een paar bloedzuigers aan zn tenen te hebben hangen, was wel heel smerig.

Nu zitten we in Sepilok en zijn we naar de Orang utang opvang geweest. S Ochtends viel het erg tegen maar in de middag hebben we er veel gezien en kwamen ze ook best dichtbij, maar je moest elke keer op afstand blijven.

Vandaag gaan we door naar een homestay bij de kinabantang river. Veel van het wildlife zit rondom deze rivier omdat een groot deel van de jungle is vervangen door palmolieplantages. Best zielig maar daardoor is de kans voor ons groter dat we olifanten en orang utangs enzo kunnen zien.

Maleisië is toe nu erg mooi. Hebben wel gemerkt dat je het beste alleen maar naar de toeristische gebieden kan gaan. We zijn een paar keer in andere plaatsen geweest omdat de bus daar stopte maar hier is voor ons echt niets te beleven. Sommige wijken zijn ontzettend slecht, ook worden we door iedereen aangekeken en vaak opgelicht met bus prijzen.
Ook het eten is in Maleisië minder goed dan in Indonesië. Daar was echt alles wel lekker, hier heb je veel buffetten en dan is het eten koud of ze laten het hier ook regelmatig aanbranden.
Maleisië is ook best wel westers. Geen kippen en bananen meer in de bus, maar de prijzen zijn hier ook wel wat hoger.

Ons plan is om na de rivier terug te reizen naar kota kinabalu , daar gaan we met het vliegtuig naar Mulu nationaal park (park met allemaal grotten, kan je ook alleen maar komen met vliegtuig), dan waarschijnlijk doorvliegen naar Kuala Lumpur en daarna door naar Chiang Mai in het noorden van Thailand.

• 17 Oktober 2015 - 09:56

Henny:

Leuk dat jullie wat meer over het land vertellen. xxx

• 17 Oktober 2015 - 13:16

Cheyyyy!:

En daarna Bangkok en Myanmar met mijjjj! Ik heb er zon zin in he! Klinkt wel super vet joh.. overnachten aan de rivier, apenpark, echt heel gaaf! Geweldige verhalen joh! Nou veel plezier nog en tot heel :D !! :D

Dikke kuss x

• 27 Oktober 2015 - 14:58

Rosina:

leuk om het te volgen!!groetjes rosina en de familie.